بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افسردگی با مصرف داروهای ضدافسردگی

 14 ژانویه  2016- بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دانشکده ی پزشکی دانشگاه سنت لوئیس درآمریکا، مصرف داروهای ضدافسردگی به کنترل قندخون افرادیکه همزمان به دیابت نوع 2 وافسردگی مبتلا هستند، کمک می کند.

 به گفته ی موسسه ملی بهداشت و تعالی مراقبت(NICE) احتمال افسردگی افراد مبتلا به دیابت درمقایسه با افراد غیردیابتی 3 برابر بیشتراست، پژوهشگران می گویند: افسردگی با افزایش خطر هایپرگلایسمی  و مرگ ومیر در ارتباط است.

 در یک مطالعه ی گذشته نگر، پرونده های الکترونیکی نزدیک به 1400 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 از سال 2008 تا 2013 ارزیابی گردید. اطلاعات ثبت شده شامل آزمایشات قندخون(مقدار HbA1c) و اطلاعات نسخه های تجویز شده برای داروهای افسردگی، بررسی شد. متوسط سن بیماران 62 سال بود.

 225 بیمار تحت درمان افسردگی قرار داشتند، درحالیکه 40 نفر از شرکت کنندگان که به افسردگی مبتلا بودند، تحت درمان  دارویی نبودند.

متوسط  مقدار هموگلوبین A1Cهمه ی بیماران برابر با 7.7درصد (60.7میلی مول در مول) گزارش شد. 51 درصد از بیمارانی که تحت درمان افسردگی بودند دارای هموگلوبین A1Cبهتری درمقایسه با  35 درصد از بیمارانی بودند که تحت  درمان افسردگی قرار نداشتند.

پس از تنظیم متغیرهای همراه، احتمال دستیابی به کنترل خوب قند خون در بیمارانی که از داروهای  ضدافسردگی استفاده می کردند، دو برابر بیش از بیماران افسرده ای بود که  تحت درمان با داروهای  ضد افسردگی  نبودند.

 علاوه براین، در بیمارانی که داروهای ضدافسردگی سبب بهبود احساس و انتخاب های بهتر درمورد مدیریت دیابت شده بود، کنترل مقدار قندخون بهبود یافته است.

 دکتر cohenاز کالج پزشکی دانشگاه سینسینانی به بیماران هشدار می دهد که مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی و آنتی سایکوز با افزایش وزن و کنترل ضعیف قندخون مرتبط می باشند، به همین دلیل این داروها باید توسط پزشکی که به بیماری دیابت کاملاً آگاهی داشته و از وضعیت کنترل دیابت بیمار اطلاع دارد، تجویز شود تا با تشخیص به موقع تغییرات قند خون و وزن بیمار، درصورت نیاز رژیم دارویی بیمار را تغییر دهد.

نتایج این تحقیق بصورت  آنلاین درمجله ی Family Practiceمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/antidepressant-medication-could-improve-blood-glucose-control-in-people-with-type-2-diabetes-and-depression,-study-finds-98232894.html